خدماتخدمات اشتیاق شغلیاشتیاق شغلی تقدیرتقدیر مقالاتمقالات

توسعه نشاط سازمانی

نشاط سازمانی یکی از فاکتورهای جو و فرهنگ سازمانی ست که میتواند منجر به اثرات منحصربفردی در سازمان شود. تحقیقات نشان میدهد که افراد شاد ۱۲ درصد کارایی بیشتری دارند و شادی میتواند از زندگی شخصی به زندگی کاری و یا بالعکس نشر پیدا کند. همچنین تحقیقات جهانی نشان میدهد که در شرایط برابر تیم های شادتر اثربخشی بیشتری دارند.

بخش تازه ای از روان شناسی به نام روان شناسی مثبت نگر توسط دکتر Martin Seligmanاز دانشگاه پنسیلوانیا ابداع شده است که ایجاد شادی و رفاه را ناشی از ۵ حوزه زیر میداند:

۱- هیجانات مثبت(لذت بخش)

منظور از زندگی لذت بخش مجموعه تفریحاتی است که به قصد سرگرمی و لذت انجام میدهیم. مسافرت های غیرکاری، معاشرت با دوستان، حضور در مکان های تفریحی و هر آنچه شادی در زمان حال به ارمغان میاورد.

۲-زندگی مشتاقانه و متعهدانه

نوع دوم زندگی مدلی رفتاری است که فرد در همه فعالیتهای روزمره  کار و زندگی مشتاقانه و متعهد وارد شده و مسئولیت میپذیرد. مشارکت و نقش آفرینی فعال میکند. تلاش میکند تا از همه داشته ها  و توانمندیهای خود بهره بگیرد. این نوع کار و زندگی شادی ایجاد میکند که بسیار ماندگارتر از نوع اول است.

 

۳- ارتباطات اجتماعی

بررسیهای ۷۰ ساله پروفسور والدینگر نشان میدهد که هیچ چیز بیش از ارتباطات موثر نمیتواند بر کیفیت زندگی انسان اثر بگذارد. بخش قابل توجهی از هیجانات مثبت انسان از روابط صحیح و بهینه حاصل میشود.

۴- زندگی معناگرا

اما “شادی واقعی زمانی ایجاد میشود که شما در آنچه انجام میدهید، معنایی میابید” در مورد یافتن معنا در محل کار نظریات متفاوت وجود دارد. بسیاری معتقدند که فرد باید در کارش احساس مهم بودن و هدفمند بودن داشته باشد. به این منظور لازم است که فرد هدف غایی سازمانش را بداند و بتواند میان کار روزمره خود و آن هدف و در نهایت توسعه اجتماع رابطه ای بیابد. نظریه دیگری میگوید که معنا در هر فعالیت از ارتباط، درک و خدمت رسانی حاصل میشود.

میتوان گفت اگر کارمندان بتوانند در محیط کارشان ارتباطات اجتماعی مناسبی برقرار کنند و به درک صحیحی از اهداف فردی و سازمانی برسند و احساس کنند که در راستای تحقق این هدف میتوانند به خود، سازمان و جامعه شان خدمتی نمایند. به بالاترین سطح معنا داری و در نتیجه به پایدارترین نوع شادی دست خواهند یافت.

۵- رسیدن به هدف

علاقه بالایی در انسان ها وجود دارد که برای خود اهداف مشخصی تعیین کنند و تلاش کنند به آنها دست یابند. در این میان ترغیب و دیده شدن از سوی دیگران یکی از مهمترین فاکتورهایی ست که لذت رسیدن به اهداف را دو چندان میکند.

چگونه میتوان آنرا بهبود داد؟

موسسه آرنیک برای افزایش نشاط سازمانی برای هر یک از بخشهای مدل سلیگمن برنامه هایی را پیشنهاد میدهد که بنا به درخواست شما قابل ارایه است.

پیشنهاد می کنیم از مطالب زیر دیدن فرمایید

لیست مقالات
ارتباط با ما

برای برقراری ارتباط با ما فرم زیر را تکمیل نمایید.



رفتن به نوار ابزار