خدماتخدمات اشتیاق شغلیاشتیاق شغلی تقدیرتقدیر مقالاتمقالات

فرهنگ سازمانی: تغییرات کوچک مهم 

فرهنگ سازمانی چیست و از کجا میاید؟ چطور میتوان ویژگیهای فرهنگی را یک سازمان را شناخت و بهبود داد؟

در مقاله قبلی درباره تفاوتهای ارزشمند میان افراد نوشتیم وبه دیدگاه مارگارت هفرنان در کتاب مدیریت فراسوی اعداد اشاره نمودیم. وی در همین کتاب درباره تفاوتهای کوچک فرهنگی که منجر به جهش های بزرگ در شیوه عملکرد سازمانها میشود اشاره میکند.

فرهنگ یک سازمان شامل شیوه ارتباط  و زندگی روزمره افراد یکی از پیچیده ترین و در عین حال مهمترین فاکتورهایی ست که موفقیت و یا عدم موفقیت سازمان را رقم می زند. اینکه فرهنگ چیست و از کجا میاید یکی از دشوارترین سوالات حوزه مدیریت منابع انسانی است. از تعریف فرهنگ سازمان که بگذریم فرهنگ سازمان معمولا از شیوه رفتار و عمل و ارزشها و اندیشه های مدیران و بنیانگذاران اولیه سازمان شکل می گیرد. مهمتر از ریشه فرهنگ، اثر آن بر تک تک فرآیندها، گفتگوها، جلسات و تصمیم گیریهاست. هفرنان در این باره میگوید ” تغییرات کوچک در فرهنگ مانند گوش دادن، سوال پرسیدن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات باعث ایجاد تغییراتی فراتر از ایده ها، بینش ها و روابطی می شود که آن نظام قادر به ایجادش است. هر کدام از این تغییرات کوچک نتایجی در پی دارد که کل سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد و همه از مدیرعامل گرفته تا دربان در این فرآیند تاثیرگذار هستند.”

به نظر میرسید اگر بتوانیم برخی مهارتهای پایه رفتاری و ارتباطی را در نیروی انسانی سازمان بهبود دهیم پیشرفت قابل توجهی در سایر حوزه ها خواهیم داشت.

به احتمال زیاد خواهیم توانست فرهنگ سازمانی را به سمتی هدایت کنیم که بسیاری از مسایل مرتبط با افراد را رفع کرده و به بهترین ایده ها، دغدغه ها و برداشت ها و در نهایت صحیح ترین تصمیم ها برسیم.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم از مطالب زیر دیدن فرمایید

لیست مقالات
ارتباط با ما

برای برقراری ارتباط با ما فرم زیر را تکمیل نمایید.



رفتن به نوار ابزار