خدماتخدمات اشتیاق شغلیاشتیاق شغلی تقدیرتقدیر مقالاتمقالات

ارتباطات سازنده در تیم های کاری

در پستهای قبلی درباره نیازمندی اصلی بهره وری تیمی یعنی اعتماد و سرمایه اجتماعی نوشتیم اما اینکه چگونه میتوان این بستر  اعتماد را ایجاد کرد و به چه شیوه هایی سرمایه اجتماعی سازمان بالا میرود ، موضوعی ست که در این نوشته بررسی میکنیم. برای ایجاد اعتماد سازمانی و بهبود ارتباطات سازنده ۴ راهکار  زیر را معرفی میکنیم.

همدیگر را بشناسید.

برای ایجاد شناخت از اعضای تیم بهترین شیوه گفتگو کردن است. اگر بتوان به شیوه های مختلف فرصت تعامل و ارتباط میان اعضا چه کاری و چه غیرکاری را افزایش داد میتوان امیدوار بود که کیفیت ارتباطات بعدی به نحو چشم گیری بهبود یابد.

افراد همکار در محیط کار بدلایل مختلف انسانهای متفاوتی هستند. این تفاوت میتواند منشا بهترین رخدادها باشد. خلاقیت، نگاه هه جانبه به مسایل و تصمیم های جامع تر و سنجیده تر میتواند خروجی توجه درست به تفاوتهای افراد باشد. همه این نتایج برجسته زمانی ایجاد میشود که بتوان به افراد نشان دادکه تفاوتهای فردیشان ارزشمند است و لازم است تفاوتهای دیگران را درک کرده و بپدیرند.

بر اساس تیوری Avoid-Approach مغز انسان در بسیاری از تعاملات اجتماعی بصورت غریزی عمل کرده و با رویکرد بقا و تداوم حیات با همه آنها روبرو میشود. یعنی هر مدل از روابط اجتماعی و یا گفتگوهای روزمره که منجر به ایجاد حس تهدید در وی شود، باعث خواهد شد که ظرفیت مغز برای تحلیل غیر خطی و خلاقیت و نوآوری کاهش یابد. در برابر ایجاد حس امنیت و آشنایی با افراد، فضاها و مفاهیم باعث میشود مغز با رویکرد Approach برخورد کرده و با انرژی و قابلیت بیشتری به حل مسایل و مشارکت در امور بپردازد.

پس از ایجاد جو مناسب سازمانی برای بروز گفتگو و کشمکش های سازنده لازم است اعضای تیم با مهارتهای صحیح گفتگو و مدیریت روابط آشنا شوند. مهارت ارایه بازخورد مثبت و بازخورد اصلاحی، مهارت دریافت بازخورد و مهارتهای مدیریت تعارض از این دست اند. آموزش و تمرین این مهارتها سازنده ترین اقدامی ست که میتواند منجر به توسعه مهارتهای رفتاری و بهبود ارتباطات سازنده شود

پیشنهاد می کنیم از مطالب زیر دیدن فرمایید

لیست مقالات
ارتباط با ما

برای برقراری ارتباط با ما فرم زیر را تکمیل نمایید.



رفتن به نوار ابزار